SİGORTA TAHKİM KOMİSYONU
SİGORTA TAHKİM KOMİSYONU NEDİR, İŞLEYİŞİ VE GÖREVLERİ
1.GENEL OLARAK
Tahkim, genel olarak hukuki uyuşmazlıkların yargı merci ve görevlileri tarafından değil de belirlenen bir hakem tarafından çözülmesidir. Sigorta Tahkim komisyonu da bu bağlamda sigortacı ile sigortadan yararlanan kişiler arasındaki sözleşmeden dolayı ortaya çıkan uyuşmazlıkların çözümü için çalışır. Ancak Hukuk Muhakemeleri Kanunu kapsamındaki tahkim kurumundan farklı olarak hakemler uyuşmazlığın taraflarınca belirlenmez, hakemleri Sigorta Tahkim Komisyonu belirler .Komisyon bünyesindeki bağımsız hakemler uyuşmazlığı inceleyerek karar verirler ve verdikleri kararlar mahkeme kararı ile eş değerdir. Bu kurumun temel amacı uyuşmazlıkarın mahkeme dışında, daha az bir sürede ve daha az masraf ile çözülmesidir. Sigorta tahkimi zorunlu bir yol değildir,isteğe bağlıdır. Başvurmak isteyen sözleşme tarafının eğer başvuru şartlarını gerçekleştiriyorsa talebini Komisyona iletmesi gerekir.
2. KOMİSYONUN İŞLEYİŞ BİÇİMİ
Tahkim komisyonu olarak adlandırılmakla birlikte uyuşmazlıklar aslında ilk aşamada hemen hakemlere iletilmez. Komisyonun bünyesinde uyuşmazlıkların çözümü için çalışan raportörler bulunur , uyuşmazlıklar önce raportörler tarafından incelenir .Raportörlerin bu ön incelemesinde öncelikle başvuru şartlarının oluşup oluşmadığına bakılır, eğer bu anlamda bir sıkıntı yoksa başvuruda eksik belge bulunup bulunmadığı kontrol edilir.Bu iki durumdan birinin varlığı söz konusu olursa Raportör başvuruyu reddedebilir. Bu inceleme 15 gün içinde tamamlanmak zorundadır ve eğer sonuçlandırılamazsa o zaman dosya hakeme geçer.
Uyuşmazlığın hakeme geçtiği aşamada öncelikle hakem heyetinin gerekli olup olmadığına komisyon tarafından karar verilir. Uyuşmazlığın niteliğine göre tek hakem veya en az 3 kişiden oluşan hakem heyeti şeklinde çalışılabilir, örneğin olaya konu olan uyuşmazlığın maddi değeri onbeş bin liranın üstünde ise zorunlu olarak hakem heyeti gerektirir.Belirlendikten sonra hakem veya hakemler taraflara bildirilir ve uyuşmazlık hakeme intikal ettikten sonra en geç 4 ay içinde karar verilmesi gerekir eğer bu sürede karar verilmezse uyuşmazlık mahkemece çözülür.
Başvuru sonucunda talep tamamen kabul edilebileceği gibi kısmen de kabul edilebilir veya tamamen reddedilir. Kesinleşen hakem kararı mahkeme kararı ile eş değerdir.
KOMİSYONUN GÖREVLERİ
- Raportörleri ve diğer personeli atamak
- Sigorta hakem listesini tutmak ve hakem ücretlerini ödemek
- Hakemlerin seçiminin ve gerektiğinde hakem heyeti oluşturulmasının yönetmeliğe uygun olarak yapılmasını sağlamak ve bunun denetimini yapmak
- Yapılan başvuruları değerlendirip uygun olanları kabul etmek, raportörlerden hakemlere geçmesi gerekenleri belirlemek ve bunları müsteşarlığa bildirmek
- Büro açılmasına karar vermek
- Komisyon bünyesinde çalışan müdür ve müdür yardımcılarının görevlerini belirlemek
- Müsteşarlık tarafından verilen diğer görevleri yapmak