Rekabet Kurumu’na Sunulacak Dilekçe Örneği
T.C. REKABET KURUMU BAŞKANLIĞI’NA
(Şikâyet / 4054 sayılı Kanun m. 4, 6, 7)
Başvurucu (Şikâyet Eden) :
Unvan/Ad-Soyad : [•]
MERSİS/VKN/TCKN : [•]
Adres : [•]
UETS : [•]
Tel/E-posta : [•]
Vekil : Av. [•] (Baro Sicil: [•]) / Adres: [•] / UETS: [•]
Şikâyet Edilen Teşebbüs(ler) :
Unvan : [•] (MERSİS/VKN: [•]) – Merkez: [•]
(Var ise) Diğer İlgili Teşebbüs/Teşebbüs Birlikleri : [•]
Konu :
[•] sektöründe, şikâyet edilen(ler)in rekabeti kısıtlayıcı davranışları sebebiyle 4054 sayılı Kanun’un [m. 4 / m. 6 / m. 7 (duruma göre)] ihlal edildiğinin tespiti; önaraştırma başlatılarak soruşturma açılması, yerinde inceleme yapılması, gerekli hallerde geçici tedbir uygulanması; ihlale son verilmesi ve idari para cezası tesisine karar verilmesi talebimizdir.
I. OLAYLARIN ÖZETİ VE SOMUT VAKIALAR
-
Başvurucu, [•] tarihinden bu yana [•] sektöründe [•] faaliyeti yürütmektedir. Pazarın temel işleyişi, başlıca oyuncular, tedarik ve dağıtım kanalları, müşteri profili ve fiyat oluşum mekanizmaları özetle şu şekildedir: [•].
-
Şikâyet edilen(ler) [•], [•] tarihlerinden itibaren [davranışın türü] yoluyla rekabeti kısıtlayan uygulamalara başlamış; bu kapsamda:
-
[Örn. Yeniden satış fiyatı tespiti (RPM)]: Bayi/satıcıların uygulayacağı nihai fiyatlar fiilen dikte edilmiştir. Bu durum [•] tarihli e-postalar/WhatsApp yazışmaları/dağıtım sözleşmesi hükümleriyle somutlaşmaktadır.
-
[Örn. Bölge/müşteri paylaşımı – kartel/uyumlu eylem]: [Teşebbüs A] ile [Teşebbüs B] arasında [•] tarihli toplantı notları ve [•] içerikli yazışmalar, müşteri aktarımı ve teklif vermeme taahhütlerini göstermektedir.
-
[Örn. Hâkim durumun kötüye kullanılması]: İlgili pazarda [•]% payla hâkim durumda olan [•], marj sıkıştırması/sadakat indirimi/ayrımcı koşullar uygulamakta; bu suretle rakiplerin etkin rekabet etmesini engellemektedir.
-
-
Söz konusu davranışlar sonucu fiyat seviyeleri artmış, başvurucunun pazar payı ve satış hacmi düşmüş, müşterilere geçiş maliyetleri yükselmiş ve pazara giriş engelleri güçlenmiştir. [•] tarihli fiyat serileri, [•] tarihli sözleşme değişiklikleri, [•] kargo/tedarik kayıtları ve [•] müşteri şikâyetleri bu etkileri doğrulamaktadır.
II. İLGİLİ ÜRÜN VE COĞRAFİ PAZAR
-
Ürün pazarı: Talep ikamesi ve arz ikamesi kriterleri (özellik, fiyat, kullanım amacı) dikkate alındığında ilgili ürün pazarı [•] olarak tanımlanmalıdır. [Teknik özellik/sertifikasyon/kanal bazlı ayrışma varsa belirtiniz.]
-
Coğrafi pazar: Lojistik, fiyat farklılaşması, mevzuat ve ticari koşullar itibarıyla coğrafi pazar [Türkiye / bölgesel (örn. Marmara) / yerel (örn. İstanbul)] olarak belirlenmelidir.
-
Pazar gücü göstergeleri: [•] yılı itibarıyla şikâyet edilen(ler)in pazar payı yaklaşık [%•] olup en yakın rakibin payı [%•] seviyesindedir. Konsantrasyon ölçümleri (örn. HHI) ve giriş engelleri (tekelleşmiş tedarik, ağ etkileri, veri üstünlüğü, münhasırlık) mevcuttur.
III. HUKUKİ NİTELENDİRME
A. 4054 sayılı Kanun m. 4 (Anlaşmalar / Uyumlu Eylemler / Teşebbüs Birliği Kararları)
-
[Varsa] Sabit/azami fiyat dayatması, bölge/müşteri paylaşımı, ihaleye fesat anlamı taşıyan teklif koordinasyonu, bilgi değişimi gibi amaç bakımından ağır (by object) ihlaller mevcuttur. Etki analizi yapılmasına gerek olmaksızın yasak kapsamındadır.
-
[Varsa] Etkileriyle rekabeti kısıtlayan dikey kısıtlamalar (RPM, pasif satış yasağı, ayrımcı iskonto) grup muafiyeti kapsamında değildir; bireysel muafiyet koşulları da (verimlilik, tüketici yararı, zorunluluk ve rekabetin ortadan kalkmaması) somut olayda sağlanmamaktadır.
B. 4054 sayılı Kanun m. 6 (Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması)
-
Hâkim durumda bulunan [•], marj sıkıştırması, yıkıcı fiyatlama, sadakat indirimi, eşit durumda olan alıcılar arasında ayrımcılık, bağlama/bağlantı suretiyle rekabeti dışlayıcı sonuçlar yaratmaktadır. Davranış objektif gerekçeden yoksundur ve orantısızdır.
C. 4054 sayılı Kanun m. 7 (Yoğunlaşmalar)
-
[Varsa] Bildirime tabi/bildirim dışı bırakılmış bir devralma/birleşme işlemi rekabeti önemli ölçüde azaltma sonucunu doğurmaktadır. İşlem bildirilmemişse sonradan bildirim ve para cezası gündeme gelecektir.
D. Muafiyet ve Meşru Gerekçelerin Dışlanması
-
Şikâyet edilen(ler)in ileri sürebileceği verimlilik, kalite standardizasyonu, serbestçe belirlenen tavsiye fiyat vb. savunmalar somut olayda kanıtlanmamış ve orantılı değildir; daha az kısıtlayıcı alternatifler mevcuttur.
IV. USULİ TALEPLER VE ARAÇLAR
-
Önaraştırma ve Soruşturma: 4054 sayılı Kanun uyarınca önaraştırma başlatılarak delillerin toplanması; gerekli görülürse soruşturma açılması talep olunur.
-
Bilgi-Belge İstemi ve Yerinde İnceleme: Şikâyet edilen nezdinde bilgi-belge istemleri ve yerinde inceleme yapılması, özellikle [•] tarihli toplantılar, fiyat listeleri, bayi sözleşmeleri, kampanya/iskonto politikaları, e-posta ve mesajlaşma kayıtlarının incelenmesi talep olunur.
-
Geçici Tedbir: İhlalin ciddiyeti ve telafisi güç zarar riski karşısında; [•] uygulamasının derhal durdurulması, [•] yasağının askıya alınması, [•] erişim/tedarik kısıtının kaldırılması yönünde geçici tedbir tesis edilmesi istenir.
-
İhlale Son Verilmesi ve Davranışsal/Yapısal Tedbirler: 4054 sayılı Kanun çerçevesinde ihlale son verilmesine, tekrarı halinde doğrudan yaptırım uygulanacağının bildirilmesine, gerekirse davranışsal ve yapısal yükümlülükler getirilmesine karar verilmesi talep olunur.
-
İdari Para Cezası / Günlük Cezalar: İhlalin süresi, ağırlığı ve etkileri dikkate alınarak idari para cezası; kararın icrasını teminen gerekli hallerde günlük idari para cezası uygulanması istenir.
-
Gizlilik / Ticari Sır: Başvurucunun sunduğu ticari sır niteliğindeki bilgi ve belgelerin gizliliğinin korunması; üçüncü kişilerle paylaşılmaması ve karar metninde anonimleştirme yapılması talep olunur.
-
Dosya İnceleme ve Bildirimler: Süreç içinde dosya inceleme hakkımızın saklı tutulması; bildirimlerin UETS üzerinden yapılması talep olunur.
V. DELİLLER
-
[•] tarihli e-posta yazışmaları (EK-1)
-
[•] tarihli bayi/dağıtım sözleşmeleri (EK-2)
-
Fiyat listeleri, kampanya/iskonto politikaları (EK-3)
-
Satış/pazar payı tabloları, HHI/yoğunlaşma analizleri (EK-4)
-
Müşteri şikâyetleri ve tanık beyanları (EK-5)
-
Muhasebe/kargo/tedarik kayıtları (EK-6)
-
Basın/duyuru/website arşivleri, toplantı tutanakları (EK-7)
-
Her türlü yasal delil.
VI. HUKUKİ SEBEPLER
4054 sayılı Kanun m. 4, 5, 6, 7, 9, 14, 15, 16, 17 ve ilgili mevzuat, Kurul tebliğ ve kılavuzları (örn. dikey anlaşmalar, yatay işbirliği, hâkim durumun kötüye kullanılması kılavuzları), genel ilkeler ve sair mevzuat.
VII. SONUÇ ve TALEP
Açıklanan nedenlerle;
-
4054 sayılı Kanun kapsamında önaraştırma başlatılmasına, akabinde soruşturma açılmasına,
-
Şikâyet edilen(ler) nezdinde bilgi-belge isteminde bulunulmasına ve yerinde inceleme yapılmasına,
-
Telafisi güç zararların önlenmesi için geçici tedbir uygulanmasına,
-
İhlalin tespitine, son verilmesine, gerekli görülürse davranışsal/yapısal tedbirler öngörülmesine,
-
İhlalin ağırlığı ve süresi dikkate alınarak idari para cezası ile lüzumu hâlinde günlük idari para cezası verilmesine,
-
Başvurucuya ait ticari sırların gizliliğinin korunmasına ve bildirimlerin UETS üzerinden yapılmasına,
karar verilmesini vekâleten arz ve talep ederiz.
Tarih: [•]
Başvurucu Vekili
Av. [•]
(İmza)
Ekler: EK-1…EK-[•] (delil listesi) – Vekâletname örneği – Ticaret sicil/temsil belgeleri – İletişim bilgileri