Araç Değer Kaybı Davası Nedir?
ARAÇ DEĞER KAYBI NEDİR?
İki taraflı bir araba kazası sonucu, araçlarda meydana gelen hasarlar nedeniyle, araçların piyasa değerinde oluşan düşüklüğü ifade eder.
ARAÇ DEĞER KAYBI NASIL OLUŞUR?
Araç kazaları sonrası birçok sürücü arabasını tamir ettirdikten sonra satmaya eğilim gösterebilir. Bu tarz durumların yaşanması sonucu aracın ikinci el satış fiyatında düşüş olduğunu gözlemleyen araç sahiplerinin çokluğu, araçlarda değer kaybı sorununda bilincin artmasına vesile olmuştur. Kaza yaparak hasar gören bir araç, onarıldıktan sonra hasarın derecesine göre değer kaybı yaşar. Değer kaybını karşılayacak taraf ise kazada tamamen kusurlu ya da diğer sürücüye nazaran daha kusurlu olan taraftır. Diğer bir deyişle eğer kazada kusuru olan siz değilseniz ya da karşı tarafa kıyasla kusurunuz daha azsa aracınızda meydana gelen değer kaybı, kazaya karışan diğer sürücü tarafından karşılanır.
ARAÇ DEĞER KAYBI NASIL HESAPLANIR?
Araç değer kaybı hesaplaması yaparken aşağıdaki noktalar dikkate alınır:
- Aracın üretim senesi,
- Aracın hasar geçmişi ve niteliği,
- Aracın kilometresi,
- Aracın marka ve modeli,
- Aracın trafiğe çıkış tarihi,
- Aracın pazar değeri.
ARAÇ DEĞER KAYBI DAVASI NASIL VE KİMLER TARAFINDAN AÇILIR?
DAVA AÇMA SÜRESİ VE ZAMAN AŞIMI NE KADARDIR?
Araç değer kaybı davası kaza sonrasında araçlarda oluşan hasarların değer kaybının tazmin edilmesi amacıyla açılır. Değer kaybı davası kazanın sorumlusu olan araç sahibin trafik sigortası varsa sigorta şirketine yoksa ise şahsi olarak aracın sahibine açılır. Türk Borçlar Kanunu madde 122 uyarınca ise davalı taraf kazada hiçbir kusuru olmadığını ispat etmediği sürece meydana gelen zararı ödemekle yükümlüdür. Davalı taraf bu dava sonucunda yalnızca aracın değer kaybını ödemekle sorumlu olamayabilir. Davacı taraf değer kaybının yanında aracın bakım ve onarım işlemlerinin masraflarını da bu dava çerçevesinde davalı taraftan talep edebilir.
Araç değer kaybı davasında, davayı kazaya neden olan sürücüye karşı, kazada bir kusuru ya da bir sebebiyeti bulunmayan sürücü açabilir.
Ayrıca dava açma süresi de kaza tarihinden itibaren 2 yıldır. Değer tazmininin gerçekleştirilmesi için bu süre aşılmamalıdır.
ARAÇ DEĞER KAYBI DAVASI DİLEKÇE ÖRNEĞİ
………………………………..SİGORTA A.Ş.
(Hasar Servisi Müdürlüğüne)
…….. Adına kayıtlı,……………Sigorta A.Ş’ye Sigortalı 34 XX 34 Plaka sayılı Araç Atatürk Bulvarı üzerinde seyir halinde iken, adıma kayıtlı 34 XX 001 plaka sayılı araca çarpması sonucu maddi hasarlı kazaya sebebiyet vermiştir. Aracımın bakım ve onarımı ilgili sigorta şirketi tarafından giderilmiştir. Ancak değer kaybına ilişkin ödeme yapılmamıştır. Bu kazada 34 XX 34 plakalı araç tam kusurlu bulunmuştur.
Fazlaya ilişkin dava ve talep haklarımız saklı kalmak kaydıyla; aracımda meydana gelen 120.00-TL Tutarındaki değer kaybının aşağıdaki hesap numarama gönderilmesini ve mağduriyetimin giderilmesini saygılarımla arz ve talep ederim.
ADI SOYADI
TC NO:……………………
GSM :
Adres :
Hesap bilgileri :
Hesap Sahibi :
EKLERİ:
1- Kaza Tespit tutanağı,
2- Kazaya ilişkin fotoğraflar,
3- Hasar Fatura sureti
4- Aracının ruhsat fotokopisi
NOT/ 1-Çarpan aracın Sigorta Şirketine Gönderilecektir.
2-Ödemeye itiraz edilirse Sigorta Takime Başvurulabilir…
ARAÇ DEĞER KAYBI DAVASI YARGITAY KARARI
T.C. DANIŞTAY ON BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/445
Karar No : 2017/2348
Temyiz Eden (Davalı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davacı) :
Vekili :
İstemin Özeti : Davacının……… plakalı aracıyla Dudullu-Necip Fazıl Altgeçidinde seyir halinde iken; atıksu mazgallarının bir kısmının çıkması sonucu meydana gelen kaza nedeniyle uğradığını ileri sürdüğü 14.215,50 TL zararın davalı idarenin hizmet kusuru bulunduğundan bahisle kaza tarihi olan 25.11.2009 tarihinden itibaren Merkez Bankası avans faiziyle birlikte tazminine karar verilmesi istemiyle açılan dava sonucunda; İstanbul 4. İdare Mahkemesi’nce; Danıştay Sekizinci Dairesi’nin 15.02.2012 tarih ve E:2011/9078, K:2012/521 sayılı bozma kararına uyularak; 22.12.2009 tarihli ve Dudullu -Necip Fazıl Altgeçidinin tünel girişinde bulunan atık su mazgalının bir kısmının çıkması sonucu maddi hasarın meydana geldiği, kazanın oluşumunda araç sürücüsünün herhangi bir kusuru olmadığının yapılan görüşme ve incelemeler sonucu tespit edilerek, zarar miktarının 11.215,50 TL., araçta meydana gelen değer kaybının ise 3.000,00 TL. olduğunu belirten ekspertiz raporu ile kaza sonrası polis memurlarınca tanzim edilen ve araç sürücüsünün herhangi bir kusurunun olmadığı, kazanın tünel girişinde bulunan atık su mazgalının bir kısmının yerinden çıkması neticesinde meydana geldiğinin tespit edildiği maddi hasarlı trafik kazası tespit tutanağı hükme esas alınarak, davalı idarenin hizmet kusuru bulunduğu gerekçesiyle davanın kabulü ile 14.215,50 TL. maddi tazminatın idareye başvuru tarihi olan 28.12.2009 tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte davalı idare tarafından davacıya ödenmesi yolunda verilen kararın hukuka uygun olmadığı ileri sürülerek temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Düşüncesi :Mahkeme kararının hukuka uygun olduğu, temyiz isteminin reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onbeşinci Dairesi’nce, tetkik hakiminin açıklamaları dinlenip, dosyadaki belgeler incelenerek gereği görüşüldü:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun “Kararın Bozulması” başlıklı 49. maddesinin 2. fıkrasında; temyiz incelemesi sonucu Danıştayın; a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması, b) Hukuka aykırı karar verilmesi, c) Usul hükümlerinin uygulanmasında kararı etkileyebilecek nitelikte hata veya eksikliklerin bulunması sebeplerinden dolayı incelenen kararı bozacağı kuralına yer verilmiştir.
Dosyadaki belgeler ile temyiz dilekçesindeki iddiaların incelenmesinden, temyiz istemine konu kararın hukuka ve usule uygun olduğu, kararın bozulmasını gerektirecek yasal bir sebebin bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle; temyiz isteminin reddine, İstanbul 4. İdare Mahkemesi’nin 29/04/2015 tarih ve E:2014/1348, K:2015/1036 sayılı kararının ONANMASINA, dosyanın Mahkemesine gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun 18.06.2014 gün ve 6545 sayılı Kanunla eklenen Geçici 8. maddesinin 1. fıkrası ve 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 09/05/2017 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.