Single Blog Title

This is a single blog caption

EKSPERTİZ RAPORU

EKSPERTİZ RAPORU

İlk olarak ekspertizin kelime anlamına bakarsak ‘ ekspertiz , bilirkişi tarafınca yapılmış olan inceleme ‘ olarak karşımıza çıkmaktadır . Uygulamadaki anlamı ise alışveriş öncesinde o malın değerinin ya da  sigorta kayıtlarında olan hasarlarının belirlenmesi maksadıyla yapılmış olan değerlendirmeye ekspertiz raporu denir .

Ekspertiz raporu genel olarak üç ayrı başlıkta incelenmektedir . Bunlar da gayrimenkul sektörü , otomotiv sektörü ve son olarak da sigortacılık sektörüdür . Bunların dışında da başka bir çok alanda ekspertiz raporu düzenlenebilir ama genel olarak yukarıda dediğimiz gibi üç türde ekspertiz raporu vardır . Bu yazıda ele alınacak ekspertiz rapor türü de otomotiv sektöründe kullanılan ekspertiz raporudur .

OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE EKSPERTİZ RAPORU

Otomotiv sektöründeki ekspertiz raporu ikinci el olan aracın durumu belirlenerek alıcının ve satıcının güvenli bir şekilde alışveriş yapmasını sağlamak amaçlanmıştır . Bu amaç doğrultusunda dikkat edilmesi gereken huşular şunlardır : aracın yaşı , aracın geçmişi yani aracın daha önceden yapmış olduğu kazalar sonucunda oluşan hasarlar, aracın motorunun durumu , araç üzerindeki güncel hasarlar ve aracın mekanik aksamlarının durumu gibi .

Otomotiv sektöründe kullanılan ekspertiz raporu yasal olarak 2019 ‘a kadar zorunlu değildi . Fakat 2019 ‘da Ticaret Bakanlığının yapmış olduğu bir değişiklikle oto ekspertiz raporu ikinci el araçların alım ve satım işlemlerinden önce zorunlu hale gelmiştir . Yapılan son değişikliklerle birlikte ise sekiz yaşının altında ve yüz altmış bin kilometrenin altındaki araçlarda alım satım işlemlerinin yapılabilmesi için  oto ekspertiz raporunun alınması mecbur hale getirilmiştir .

Oto ekspertiz raporunun alınmasındaki bir diğer amaç ise aracın alım satımı işlemlerinde doğabilecek olan mağduriyetlerin önüne geçmek ve mağduriyetlerin oluşmasını engellemektir .

EKSPERTİZ RAPORUNDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR

Otomotiv sektöründeki ekspertiz raporunun önemi çok büyüktür . Ekspertiz hizmeti kapsamında araç çok ince bir şekilde incelenir ve bu da raporlanarak bilgiler kayıt altına alınır ve böylece de aracın güncel güncel durumu üzerinde ayrıntılı bir bilgiye sahip olunur . Bu raporda bakılan noktalar :

1 – Boya kontrolü

2 – Mekanik ve motor kontrolü

3 – Yanal kayma testi

4 – DYNO testi

5 – Süspansiyon testi

6 – Fren testi

7 – Diagnostik test

8 – Akü testi

1 – ARACIN BOYA TESTİ

Ekspertiz raporu hazırlanırken ilk yapılan aracın kaportasına bakmaktır . Buna göre aracın kaportasında ya da herhangi bir yerinde boya olup olmadığı kontrol edilir . Eğer ki boya bulunursa bu boyanın kalınlığı vs. gibi özelliklerine bakılarak not alınır .

2 – ARACIN MEKANİK VE MOTOR KONTROLLERİ

Burada aracın motorunun nasıl çalıştığına bakılır . Aracın gösterge paneli , enjeksiyonu ve abs. si gibi sistemlere bakılır .

3 – YANAL KAYMA TESTİ

Araç bir kilometrelik yolda bir teste tabi olur . Bu testin amacı aracın burada sağa ve sola ne kadar kaydığıdır .

4 – DYNO TESTİ

Dinamometre testinin kısaltılması olan DYNO testi araç motorunun ne kadar güç ürettiğini ölçer . Aynı zamanda aracın üretmiş olduğu bu gücü tekerleklere iletip iletmediğine bakılır . Bunların dışında aracın motor gücü , şanzıman aralığı , tork değeri , aracın aküsüne , aracın motoruna , radyatördeki yağ oranına ve tekerlek gücüne de bakılarak bilgi alınır .  Tüm bu testlerin yapılmasındaki amaç araçta güç kaybının olup olmadığının ölçülmesidir .

5 – SÜSPANSİYON TESTİ

Süspansiyon testinde araç hareket halinde iken yol tutuşunun nasıl olduğuna bakılır . Bu test yapılırken özellikle virajlı ve çukurlu yollarda yapılarak aracın yol tutuşuna bakılır . Bu testin dört tane aşaması bulunmaktadır . Buna göre :

  • Bu testte ilk yapılan araç seyir halinde iken tekerleklerinin en düşük düzeydeyken tutunma kuvvetleri ölçülerek bir değerlendirme yapılır .
  • Tekrar araç halinde iken tekerleklerin en düşük düzeydeyken yola tutunma frekansları ölçülerek bir değerlendirme yapılır .
  • Sonra tekerleklerin ağırlıkları teker teker ölçülür .
  • Ve son olarak da otomobilin ağırlığı ölçülüp değerlendirmesi yapılır .

6 – FREN TESTİ

Otomobiller için yapılan ekspertiz raporundaki en önemli testlerden bir de fren testidir . Burada aracın sahip olduğu arka ve ön frenleri kontrol edilir .

7 – DİAGNOSTİK TEST

Bu testin yapılmasında özel bir cihaz kullanılır . Bu cihaza diagnoz denir . Bu cihazda tüm araçların model ve markaları kayıtlıdır . Böylece bu cihazla aracın aldığı güç ile gerekli olan tüm teknik malzemelerin ve ekipmanlarının olup olmadığı tespit edilir .

8 – AKÜ TESTİ

Bu testin kapsamında akünün ömrü , akünün şarj durumu ve akünün marj değeri gibi noktalar dikkate alınarak bir tespit yapılır.

Leave a Reply

Open chat
Avukata İhtiyacım var
Merhaba
Hukuki Sorunuz nedir ?
Call Now Button