Single Blog Title

This is a single blog caption

AÇILAN KAPIYA ÇARPMA SURETİYLE OLUŞAN TRAFİK KAZASINDA KUSUR ORANI TESPİTİNİN ÖRNEK BİLİRKİŞİ RAPORU IŞIĞINDA İNCELENEMESİ

İstanbul veya başka büyük şehirlerde dar sokak yapıları sebebiyle çoğu zaman yol kenarında duraklamalar anında kapının açılması anında arkadan gelen başka bir araç, motor, bisiklet, scooter vb. taşıtların fark edilmemesi sebebiyle bir takım bedensel veya maddi hasarlı trafik kazalar meydana gelmektedir. Bu durumlarda oluşan kazalar sonucu oluşan zararlar sonucu oluşan zararlar için ceza mahkemelerinde ceza tayini için dava açıldığı zaman bilirkişi raporlarının önemi büyüktür. Bu sebeple olay sonrası bilirkişi raporlarının nasıl hazırlandığı hangi hususların önem arz ettiği konusunda sizleri elimizden geldiğince bilgilendirmeye çalışacağız.

Örnek olayımızda tarafların da olayı teyit ettiği üzere araç yol kenarında park halindeyken arkadan gelen motorsikletli sürücü araç sürücüsünün kapısını açması suretiyle trafik kazasına sebebiyet vermiştir. Sonuç olarak motorsiklet sürücüsü yaralanmıştır.

Sayın bilirkişinin kusur yönünden yaptığı incelemeye değinecek olursak:

A) Sürücü iki yönlü olarak gidiş gelişe açık taşıt yolunun sağ kenara park ettiği aracından yere inmek için, sol ön kapısını açmadan evvel,

-Sol gerisinden gelen trafik akımını kontrol etmesi,

-Cadde üzerinde seyir eden araçların geçiş önceliğini bekledikten sonra, trafik güvenliğ açısından bir tehlike yaratmadan uygun yer ve şekilde kapısını dışa doğru açması gerekirken,

Dosya kapsamında aksi beyan görülmeyen bilgilerden ilana göre,

Gerisinden gelen trafik akımını gerektigi şekilde kontrol etmeyerek, dışa ve motosikletin hareket alanına doğru hatalı ve kontrolsüz kapı açması neticesi kazanın oluşumuna sebebiyet vermiş olup, bu hali ile;

2918 S. Kr. Y. Trf. K. 58 ve Yönetmelik 110/b maddesi kapsamını inme – binme kuralını ihlal etmiş olduğundan dolayı meydana gelen olayda ASLİ ve TAM kusurlu olduğu,

B) Sürücü cadde üzerinde düz seyir eden araç olup, yolun sağ kenar kısmına sıralı şekilde park eden araçların yanından geçerken, sanık idaresindeki aracın kapısının açılacagını ön göremeyecek olup, ani gelişen olay karşısında tedbir alma imkan, zaman ve mesafesinin kalmayacağı da nazara alınarak, meydana gelen olayda kusurunun bulunmadığı görüş ve kanaatindeyim.

Bu tespitlere göre bilirkişi araç sürücüsüne kusur atfederken, motorsiklet sürücüsüne kusur atfetmemiştir. Burada atıf yapılan kanuni hükümleri incelemekte fayda görmekteyiz.

Buna göre: KTK m. 58 uyarınca: Sürücüler aksine bir işaret bulunmadıkca, araçlarını gidiş yönlerine göre yolun en sağ kenarında durdurmaya, yolcularının iniş ve binişlerini sağ taraftan yaptırmaya ve yolcular da iniş ve binişlerini sağ taraftan yapmaya zorunludurlar.

Yani eğer ki kişi sürücü değil yolcu olsaydı ve yolcusu kapısını açarak başka birine zarar verseydi sürücü soldan inişe karşı tedbir almadığı için sorumlu olacaktı.

KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİ m. 110/b uyarınca ise: Aksine bir işaret bulunmadıkça;…

b) Karayolunu kullananlar için bir tehlike ve engel teşkil etmeyeceğinden emin olunmadıkça;

3) Durakladıktan sonra aracın sağını kontrol etmeden kapı açmak ve kontrolsüz inip binmek,

Hükmü açıkça düzenlenmiş olup bilirkişi de bu noktada kararını vermiş olup kusur oranlarını atfetmiştir ve sürücüye tam kusur atfedilip zarar gören kişiye kusur isnat edilmemiştir.

Faydalanılan kaynak: Ahmet Cemal Ruhi, Canan Ruhi –  Taksirle Yaralama Ve Öldürme Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu

(Eser sadece fayda ve yol bulma amaçlı kullanılmış olup aynen aktarılma alınma değildir, yazımız özgün nitelik taşımaktadır.)

Biz genç hukukçular olarak da fayda gördüğümüz bu eseri hukuk camiası kütüphanesine kazandıran emektar hocalarımıza öncelikle sonsuz saygılarımızı ardından sevgilerimizi sunarız… Saygılarımızla…

Leave a Reply

Open chat
Avukata İhtiyacım var
Merhaba
Hukuki Sorunuz nedir ?
Call Now Button