TRAFİK SİGORTASINDAN DOĞAN UYUŞMAZLIKLARA İLİŞKİN KARAR
26.03.2021 Tarih ve 2020/İHK-8401 Sayılı İtiraz Hakem Heyeti (Trafik Maluliyet)
İlgili karar, bir itiraz kararıdır. Sigorta Tahkim Komisyonu kararlarına itiraz edilebilmesi mümkündür, İtiraz etmenin belirli koşulları bulunur ve itiraz bu şartlara uyularak yine Sigorta Tahkim Kuruluna yapılır, itirazlar Komisyonca oluşturulan İtiraz Hakem Heyeti tarafından incelenir ve karara bağlanır. Bu karara konu olayda ise itiraz, Sigorta Tahkim Komisyonuna yapılan başvurunun gerekli koşullar sağlanmadan yapıldığına ilişkindir.
Uyuşmazlık Konusu Olay
XX plakalı aracın 15.10.2019 tarihinde yaya olan başvurana çarpması, yaralanmasına sebebiyet vermesi sonucu başvuranın şimdilik 500 TL geçiçi iş görmezlik, 500 TL bakıcı gideri, 4000 TL sürekli iş görmezlik olmak üzere toplam 5000 TL tazminat talebi ile komisyona başvurmuştur
Sigorta Hakemi Tarafından Verilen Hüküm
Hakem kararında, kaza tarihinin 15.10.2019 olup, maluliyet raporu tarihinin ise 22.06.2020 tarihi olduğu görülmüş, Maluliyete esas sekelin alt ekstremite’de olması nedeni ile raporun 12 ay sonra verilmesi gerektiği belirtilmiştir. Yönetmelikte belirtildiği üzere maluliyet raporu için 12 aylık iyileşme süresi beklenmelidir, bu süre beklenmeden alınan rapor nedeniyle başvurunun usulden reddedilmesine karar verilmiştir.
İtiraz ve İtiraza İlişkin Gerekçeli Karar
Sigorta Tahkim Komisyonunun bu kararına karşı davacı vekili ibraz ettikleri raporun karar vermeye yeterli olduğunu, bu bakımdan başvurunun usulden reddine karar verilmesinin doğru olmadığını, eksiklik olsa bile bunun ara kararı ile tamamlanmasının istenebileceğini belirterek itiraz etmiş , bu itiraz İtiraz Hakem Heyeti tarafından incelenerek gerekçeli karar açıklanmıştır. Gerekçeli kararda ise ilk kararda da yer aldığı gibi 12 aylık sürenin beklenmediği ve ek olarak davacı vekilinin raporun yeterlilik iddiasına karşın raporda en az üç uzman bulunması gerekirken iki uzman ve bir araştırma görevlisi imzasının bulunduğu bu hali ile raporun yeterli bir rapor olmadığına kanaat getirildiği de eklenmiştir.
Yine tüm bunlara ilişkin olarak KTK ‘ nın gerekli belgelerin ibrazı ile ilgili hükümlerine ve ilgili yargıtay kararlarına da atıf yapılarak , sunulan maluliyet belgesi geçerli bir belge sayılmamış, İTİRAZIN REDDİNE, yaptığı itiraz ücretinin üzerinde bırakılmasına, belirtilen hakem kararanın aynen icrasına karar verilmiştir. Başvuranın tazminat talebi bakımından belirli bir miktar söz konusu olmayıp talep belirsiz alacak davası şeklinde vuku bulduğundan başvuranın temyiz yoluna başvurabileceği de belirtilmiştir. Hakem itiraz kararlarına da tekrar itiraz temyiz yoluyla mümkündür ancak temyize gidilebilmesi için uyuşmazlığın maddi değerinin temyiz sınırını aşması gerekir, başvuranın başvurusunda talep ettiği tazminat miktarı net olmayıp belirsiz alacak davası şeklinde olduğundan temyize gidilebilmesi mümkündür.
Sonuç
Sigorta Tahkim Komisyonuna başvuranın yaptığı ilk başvuruda başvurunun haksız olup olmadığı bile değerlendirilmeden, maluliyet raporunun usulüne uygun şekilde alınmamasından dolayı başvuru reddedilmiştir. Maluliyet raporu 12 aylık sürenin geçmesi beklenerek alınsaydı ve Komisyona başvuru bu şekilde yapılsaydı Komisyonun başvuruyu olumlu değerlendirip başvuranın tazminat talebini kabul etmesi söz konusu olabilirdi, usulüne uygun yapılmayan başvurular , başvurucu haklı olsa bile değerlendirmeye alınmayarak kişilerin hak kaybına uğramalarına neden olabilirler. İlgili kararda da görüldüğü gibi hakem kararına itiraz edilmesi de sonucu değiştirememiştir, kişilerin başvurularını tüm şartlara uyarak yapması başvuruların usulden reddedilmesini ve kişilerin hak kaybına uğramasını önler, en azından başvurunun içerik açısından inceleme aşamasına geçmesini sağlar.