SİGORTA TAHKİM KOMİSYONU


SİGORTA TAHKİM KOMİSYONU NEDİR VE GÖREVLERİ NELERDİR?
 
Sigorta tahkim komisyonu 2008 yılında 5684 sayılı sigortacılık kanunu madde 30 hükmü kapsamında sigorta ve reasürans şirketleri birliği gözetiminde kurulmuş olan bir komisyondur. Söz konusu komisyon sigorta sözleşmesinde yer alan maddelerle ilgili ya da sigortalı ve sigorta şirketi tarafından yapılan anlaşma ile ilgili uyuşmazlıkları gidermeye çalışan bir kurumdur bu komisyonun üyeleri arasında bir tane  temsilcisi , iki tane birlik temsilcisi bir tane tüketici derneği temsilcisi ve bir tane de akademisyen hukukçu temsilci yer almaktadır. Söz konusu komisyonun tanımı ve görevi kısaca böyleyken bu komisyona başvuru yapmanın süresi ve bazı şartları bulunmaktadır. Bu durumları inceleyecek olursak, sigorta tahkim komisyonuna yapılacak olan başvurular önce röportajlar tarafından incelenmekte olup bir çözüm sonucu almayan olaylar bağımsız Sigorta hakemlerine iletilmektedir. Söz konusu komisyonun bir olayı incelemesi için o uyuşmazlıkla ilgili durumun mahkemeye ya da tüketici sorunları hakem heyetine gitmemiş olması gerekmektedir. Sigortalı ile bir sigorta şirketi ya da üçüncü kişi ve sigorta şirketi arasında bir uyuşmazlık sonucu sigorta tahkim komisyonuna başvurmanın bazı şartları vardır bu şartlardan biri söz konusu olaydaki sigorta şirketinin sigorta tahkim komisyonuna üye olması gerekmektedir Bunun yanı sıra sigorta tahkim komisyonuna başvurmanın bir diğer şartına bakacak olursak başvuran kişinin sigorta tahkim komisyonundan önce sigorta şirketine başvurmuş olması ve bu başvuru sonucu sigorta şirketinden ret cevabı ya da 15 iş günü içerisinde cevap gelmemesi durumunda ancak sigorta tahkim komisyonuna başvuru yapılabileceği yukarıda da belirttiğim gibi sigorta tahkim komisyonuna üye olmayan bir sigorta şirketinin komisyona başvurarak o şirketle ilgili uyuşmazın çözülmesi istendiğinde komisyonun bunu dikkate almadı ve kendisine üye olan sigorta şirketleri ile ilgili uyuşmazlıkları dikkate aldığını unutmamalıyız. Peki söz konusu sigorta tahkim komisyonuna başvuru için neler gereklidir hangi belgeler gereklidir sorusunu cevaplamamız gerekirse buna da şu şekilde cevap vermemiz gerekir:
İlk olarak başvuran kişinin ıslak imzasının yer aldığı ve detaylıca eksiksiz bir biçimde doldurulmuş başvuru formu , bu başvuru formunu yapan kişinin kimlik belgesi fotokopisi,  bu başvuru formu ile ilgili sigorta tahkim komisyonunun belirlediği başvuru ücretinin ödenmesine dair bir makbuz, öncelikle sigorta şirketine başvurulduğuna ve oradan olumsuz yanıt geldiğine ya da hiç yanıt gelmediğine dair belge, sigorta şirketine gönderilmiş olan müracaatla ilgili yazılı evrak ve bunların yanında başvuran kişinin komisyondan beklediği şeyi açık ve çeşitli evraklarla ispatlama yönteminde kendisine yardımcı olacak bu evrakları da kullanarak talep etmek istediği şeyi açık ve net bir biçimde belirtmiş olduğu bir evrakla yani bir yazıyla başvuru yapılabilir.
 
KOMİSYONA BAŞVURU YAPMANIN ÜCRETİ
Sigorta tahkim komisyonuna başvuru yapmanın bir ücreti olmakla beraber bu ücret  incelendiğinde 5000 tl’ye kadar olan uyuşmazlıklarla ilgili başvurular için 100 tl, 5001 ile 10.000 tl arasındaki uyuşmazlıklar için yapılan başvurular 250 tl, 10.001 ve 20.000 tl arasındaki uyuşmazlıklar için yapılacak olan başvuruların 350 tl ve uyuşmazlık tutarının 20001 tl ve bu bedelden yüksek olan uyuşmazlık durumları için en az 350 tl olmakla beraber başvuru bedelini uyuşmazlık tutarının %1,5’u  olduğunu söyleyebiliriz. Belirtilen bu ücretler dışında hukuk mahkemeleri kanunu hükümleri kapsamında söz konusu olaydaki hakemlerin yargılamanın masraflarını da maliyeti ekleyebileceğini ve bu şekilde ödemenin miktarının artabileceğini de bilmekteyiz.
 
KOMİSYONA BAŞVURU YAPILAN DOSYA NASIL SORGULANIR?
Sigorta tahkim komisyonuna yapılmış olan bir uyuşmazlıklarla ilgili başvuru sonrasında bu başvurunun ön incelemesi komisyon tarafından 15 gün içerisinde raportörler tarafından tamamlanmakta ve bunun ardından söz konusu başvurunun sigorta hakemlerine havale edilip edilmeyeceği kararı verilmekte ve havale edilme karar verilmesi takdirinde başvuru dosyasının bağımsız hakemleri iletilmekte olduğunu ve hakemlerin bu söz konusu dosya incelemesini 4 ay içinde tamamladığını ve bir karar çıkarttığını ve bu kararı uyuşmazlığın taraflarını iletmekte olduğunu bilmekteyiz peki sigorta tahkim komisyonuna yapılan bir başvurunun dosyasının sorgulama işlemi başvuru sahibi tarafından nasıl yapılmaktadır sorusuna geldiğimizde Sigorta tahkim komisyonu başvuru sırasında başvuru sahibine bir şifre vermekte ve söz konusu bir şifreyle birlikte başvuru sahibi sigorta tahkim komisyonunda dosya sorgulamasını yapabilmektedir. İnternet üzerinden dosya sorgulaması yapmak isteyen kişilerin de sigorta tahkim komisyonunun internet sitesindeki başvuru sorgulama kısmına tıklayarak ulaşabilmesi ve verilen şifre ile dosyasını incelemesi mümkündür.
 
TAHKİM KOMİSYONU KARARINA İTİRAZ EDİLİR Mİ?
 
Sigorta tahkim komisyonuna başvuru yapılmış bir uyuşmazlıkla ilgili sigorta takibi komisyonunun vermiş olduğu karara itiraz edilip edilmeyeceğini incelediğimizde söz konusu uyuşmazlığın 5.000 TL ve daha alt seviyede değere sahip olması durumunda komisyon kararını itiraz edilemeyeceği 5000 TL ve üzerindeki uyuşmazlıklarla ilgili ise komisyonun kararı bildirmesinden sonra 10 gün içerisinde bir kere olmak şartıyla komisyon kararını itiraz edilebileceğini itiraz sürecinin ise itiraz başvuru formu doldurulup başvuru ücretiyle miktarı aynı olan bir ücret yatırılarak itiraz edilebildiğini bilmekteyiz Bunun dışında 40.000 TL üzerindeki uyuşmazlıklarla ilgili Sigorta tahkim komisyonu kararlarının temyiz edilebileceğini komisyonun kararına yapılan itirazım ise hakem hey tarafından incelenip bu inceleme yapıldıktan sonra 2 ay içerisinde karar verilip 3 iş günü içerisinde itiraz sahiplerine bu kararın iletildiğini de atlamamalıyız.
 
HÜSEYİN DOĞAN
Open chat
Avukata İhtiyacım var
Merhaba
Hukuki Sorunuz nedir ?
Call Now Button