Single Blog Title

This is a single blog caption

EKSPERTİZ  RAPORU

 TRAFİK SİGORTALARINDA  EKSPERTİZ  RAPORU

    Ekspertiz raporu , alanında uzman bir kişi tarafından, bir malın hasarlarıyla birlikte güncel durumundaki değerinin belirlenmesi olarak ifade edilebilir. Ekspertiz raporu yalnızca trafik kazalarında araç hasar tespiti için kullanılan bir kavram değildir.          Ev alım satımlarında da evin değeri belirlenirken sıklıkla kullanılan bir yöntemdir , genel olarak ekspertiz  raporu   bir uzmanın bir malı tüm nitelikleriyle, hasarlarıyla değerlendirmesini ve bunu bir raporla belgelemesini ifade eder.Trafik sigortası bakımından ekspertiz raporu, kaza sonrası bir uzman tarfından arabanın aldığı hasar miktarının, arabanın güncel  değerinin ve değer kaybının araştırılarak belirlenmesi ve bunun belgelenmesidir.Bu rapordan arabanın önceki hasarlarıyla birlikte tüm hasar kaydı görünebilir bu nedenle ikinci el araç alırken de sıklıkla başvurulan bir yöntemdir.Trafik sigortası temel olarak kaza sonucu arabanın hasarının sigorta şirketlerince karşılanmasını öngören bir sözleşmedir ve ekspertiz raporu bu karşılanacak miktarın belirlenmesi açısından önem taşır.

EKSPERLER NASIL BELİRLENİR ?

    Ekspertiz raporunun ,alanında uzman, bağımsız ve tarafsız kişiler tarafından hazırlanması gerekir. Bir kişinin eksper olabilmesi için üniversite mezunu olması, Hazine Müsteşarlığınca yılın belli zamanlarında düzenlenen sınava girmesi, başarılı olması durumunda ise Sigortacılık Eğitim Merkezi tarafından verilen eğitimlere katılarak stajını tamamlaması gerekir. Yani herhangi biri eksper olamaz, bu kişilerin eğitim alarak alanında uzmanlaşmaları ve en önemlileri tarafsız olmaları gerekir.

HASAR TESPİTİNİN YAPILMASI

    Trafik sigortasında  ekspertiz raporunun temel amacı kaza sonrası hasar tespiti yaparak sigorta şirketinin ödeyeceği bedelin belirlenmesidir.Hasarı belirlemenin ilk adımı kaza tespit tutanağıdır.Kaza tespit tutanağını kazaya karışan sürücüler kendileri doldururlar . Olayın gerçekleşme biçimin kendi açılarından anlatarak araçlarıyla ilgili bilgi verirler .Her iki sürücünün de doldurarak imzalaması gerekir. Kaza tespit tutanağı eksper incelemesi aşamasında oldukça önemlidir çünkü inceleme yapılırken araçla ilgili tespit edilen her şey bu tutanakta sürücünün beyanları ile karşılaştırılır. Dolayısı ile bu tutanağın doğru ve eksiksiz tutulması  gerekir.

Kaza tespit tutanağı dışında, sürücü belgesi,aracın trafik ve tescil belgeleri, sigorta poliçesi ve primlerin ödendiğine dair belgeler ile kazanın fotoğrafları da alınarak tüm bu belgelerle sigorta şirketine başvurulur.

    Hasar tespit başvurusunun  kazadan sonra 5 iş günü içinde yapılması gerekir. Başvurunun ardından inceleme ve hasar tespit süreci başlar. Sürücülerin kusur oranı belirlenir, arabanın hasar miktarının araştırılması ve belirlenmesi aşamasında  eksperler devreye girer. Buna göre bir teminat bedeli ortaya çıkarılır .Belgelerin teslimi de eksiksiz bir şekilde  yapıldıysa artık sigorta şirketinin bu bedeli ödemesi aşamasına geçilir.

EKSPERTİZ RAPORUNUN İÇERİĞİ

    Öncelikle aracın özelliklerine yer verilir, sürücülerin kaza tespit tutanağında yer verdiği model ve özelliklerde olup olmadığı incelenir. Daha sonra boya ve kaporta kontrolleri yapılır, araca çeşitli testler uygulanarak hasarı belirlenir.Bu hasarın kaza tespit tutanağında sürücülerin anlattıklarından farklı olup olmadığının kontrolü yapılır. Aracın gerçekleşen kazadan bağımsız geçmişten kalma bir hasarı var mı,hasar kaydı bulunuyor mu, bir parçası değişmiş mi bunların kontrolü de yapılarak toplam hasarın miktarı ortaya çıkarılır.Buna göre bir ekspertiz raporu oluşturulur ve son olarak sigorta şirketine ödemesi için bir teminat bedeli belirlenir.

   Sürücüler de ekspertiz raporlarını e-devlet üzerinden ücretsiz olarak sorgulayarak görebileceği gibi oluşturulan 5564 numaralı hatta kısa mesaj yoluyla “PARCA” boşluk “PLAKA” boşluk “HASAR TARİHİ” şeklinde sms göndererek 15 TL karşılığında ekspertiz raporu bilgilerinin telefonlarına gelmelerini sağlayabilirler.

EKSPERTİZ RAPORLARINA İTİRAZ EDİLEBİLİR Mİ ?

     Sigorta Eksperleri Atama Yönetmeliği madde 7/2 uyarınca “Sigorta şirketince atanan eksper tarafından yapılan tespitlere, 3 iş günü içinde sigortalı veya sigorta ettiren ya da sigorta sözleşmesinden menfaat sağlayan kişi tarafından itiraz edilebilir. İtiraz süresi, eksper raporunun EKSİST’e girişine ilişkin olarak muhataba yapılan bildirimle başlar.” Madde metninden de anlaşılabildiği üzere kazaya karışan her iki aracın sahibi ve sigorta şirketi, 3 iş günü içinde itiraz edebilir.

   Eğer ekspertiz raporu gerçekten yanlış ise  ve hatalı bir bedel öngörülmüşse bedelin ekspertiz firmasından tahsil edilebilmesi de mümkün olabilir. Yargıtayın ilgili kararlarınca ekspertiz raporlarıyla ilgili uyuşmazlıklara karşı dava açılması için görevli mahkeme Tüketici Mahkemesidir ve ilgililer yanlış ya da hileli olduğunu düşündükleri ekspertiz raporlarına karşı Tüketici Mahkemesinde dava açabilirler.

Leave a Reply

Open chat
Avukata İhtiyacım var
Merhaba
Hukuki Sorunuz nedir ?
Call Now Button