Single Blog Title

This is a single blog caption

Hasar Farkı Tazminatı

Hasar Farkı Tazminatı ne demektir?

 Trafik kazaları neticesinde oluşan zararlarda, doğal olarak sigorta şirketinin sorumluluğu ortaya çıkacaktır. Sigorta şirketi, hasara uğrayan aracın eski hâline getirilebilmesi için tazminat ödeyebileceği gibi aynen tazmin yöntemine yönelerek onarım yapan bir servisle de anlaşabilecektir. Meydana gelen işte bu hasarın onarım bedeline ‘Hasar Tazminatı’ derken hasar farkı tazminatı ise onarımın yapılış şekline göre ortaya çıkan farktan kaynaklanan bir kavramdır.

Hasar Farkı Tazminatı şartları nelerdir ve tazminat davası kime açılmalıdır?

 İlk olarak sigorta şirketinin anlaştığı servisin,  artık aracın onarımını yapacak ve onarılmış bir şekilde ilgili şahsa teslim etmekle yükümlü olacağını vurgulamalıyız. Çünkü anlaşmalı olan servis, teknik zararları giderecek olan esas muhatabımızdır. Esasında ‘hasar farkı tazminatı’ da söz konusu bu teknik zararların giderilmesi ile onarım giderlerine ilişkin bir kavram olarak gündeme gelmiştir. Bazı durumlarda bu servisler, değiştirilmesi gereken bir parça için onarım yapmış olabileceği gibi orijinal parçayla değiştirilmesi gereken bir parçanın aynı kalitede olmayan parçalarla değiştirmiş olabilmektedir. Veyahut buna benzer başka durumlarla karşılaşmamız hayat akışında olağan bir durumdur. Yani hasarın onarımında orijinal parçalar yerine yan sanayi parçaların kullanılmasıyla hesaplanan onarım bedeliyle, orijinal parçalarla yapılan onarım bedeli arasındaki farka da hukukumuzda ‘Hasar Farkı’ denmiştir. Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nın ‘Tazminat ve Giderlerin Ödenmesi’ başlıklı B.2. maddesindeki hüküm, hasar gören parçanın değişimi ile ilgilidir. Sözünü ettiğimiz maddede, onarımın ilk aşamasında orijinal parçayla değişimini öncelenmiş ancak orijinal parça bulunamazsa ömrünü tamamlamış araçlardan elde edilen orijinal parça ile değişim yapılacağı belirtilmiştir. Fakat uygulamada yan sanayi olarak anılan parçalarla değişimin yapıldığı görülmektedir. Eğer bu durumla karşı karşıya kalınırsa, takılması gereken ile takılan parçaların arasında oluşan bedel farkının talep edilmesi gerekecektir.  Hasar farkı tazminatının talep edilebilmesi için ise bazı şartları vardır; İlk olarak hasar gören parça orijinal olmalıdır. Araç daha önce aynı bölgeden hasar almamış olmalıdır. Onarımın muadil, yan sanayi parçalarla yapılmış olması gerekecektir. Ve kaza tarihinden itibaren iki yıl geçmediyse hasar farkı tazminatı başvuru hakkını şahıs kazanır. Bu tazminat davasının ise aracı onarım yaptırılan sigorta şirketine karşı yöneltilmesi gerekir. Çünkü onarım kararını veren, sigorta şirketidir.

Peki, hasar farkını nasıl tespit edeceğiz nasıl talep edeceğiz?

  Hasar farkını alabilmek için eksper raporu  incelenmeli ve hasar farkının varlığı öncelikle tespit edilmelidir. Tespit edilen hesap farkını talep edeceğimiz sigorta şirketi ise bazen sorumluluktan kurtulmak ister. Aracın onarımı için önceden ‘mutabakatla onarım’ adında bir mutabakat tarafa imzalatıldığı için bunu öne sürerek sorumlu olmadığını iddia edebilir. Ancak belirtmeliyiz ki bu belgenin hiçbir yasal geçerliliği yoktur. Karayolları Trafik Kanunu’nda 111. Maddesinde belirtildiği üzere hukuki sorumluluğu kaldıran veya daraltan anlaşmalar geçersiz olacaktır. Zaten sigorta şirketi anlaşmalı servise bu görevi verip bir daha bu olayla ilgilenmemezlik yapamaz. Çünkü sigorta şirketleri, verilen onarım hizmetinin yasaya, mevzuata uygun olup olmadığını her daim  incelemeli ve araştırmalıdır. Aynı zamanda sigorta şirketinin önemli bir diğer sorumluluğu da, onarım işinin tarafların haklarını ihlal edip etmediğini kontrol etmektir.  Eğer hak ihlalinin olduğu tespit ve ispat edilirse, sigorta şirketinden anlattığımız üzere ‘hasar farkı bedeli’ talep edilebileceği gibi ‘uygun parçanın takılması’ da talep edilebilecektir.

Leave a Reply

Open chat
Avukata İhtiyacım var
Merhaba
Hukuki Sorunuz nedir ?
Call Now Button